„OCHRONIĆ - WYCHOWUJĄC”
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
NIEPUBLICZNEGO OCHRONKI SIÓSTR SŁUŻEBNICZEK NMP NP
PW. BŁ. EDMUNDA BOJANOWSKIEGO
W GORLICACH
„Ochrona bierze swoją nazwę od chronienia, zachowywania i szanowania świętych obyczajów rodzinnych i jest dla owej najmniejszej braci Chrystusowej jakoby pospólnym domkiem macierzyńskim”
(E. Bojanowski)
PODSTAWA PRAWNA
· Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o Systemie Oświaty (Dz. U. 1991 nr 95 poz. 425)
· Karta Nauczyciela z dn. 26 stycznia 1982 r. ( Dz. U. z 2006 r nr 97, poz. 674 z późn. zm.).
· Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324)
· Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4 poz. 17)
· Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego Załącznik do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. (Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17)
ŹRÓDŁA OPRACOWANIA KONCEPCJI
· Załącznik do Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324)
· Statut Przedszkola Niepublicznego Przedszkola Niepublicznego Ochronki Sióstr Służebniczek NMP NP pw. Bł. E. Bojanowskiego w Gorlicach
· Charyzmat Sióstr Służebniczek Starowiejskich zgodnie z Konstytucjami Zgromadzenia Sióstr Służebniczek
· Pierwsza Reguła Zgromadzenia Służebniczek
INFORMACJA O PRZEDSZKOLU
Nasze przedszkole funkcjonuje w budynku będącym własnością Zgromadzenia Sióstr Służebniczek NMP NP dostosowanym do potrzeb dziecka. Przedszkole potocznie zwane jest OCHRONKĄ. Organem prowadzącym jest Zgromadzenie Sióstr Służebniczek NMP NP z siedzibą w Tarnowie, ul. Mościckiego 18. Nadzór Pedagogiczny nad Ochronką sprawuje MAŁOPOLSKI KURATOR OŚWIATY ODDZIAŁ w NOWYM SĄCZU.
OCHRONKA SIÓSTR SŁUŻEBNICZEK NMP NP PW. BŁ. E. BOJANOWSKIEGO W GORLICACH JEST PRZEDSZKOLEM KATOLICKIM WYCHOWUJĄCYM DZIECI W DUCHU WARTOŚCI CHRZEŚCIJAŃSKICH, W OPARCIU O KONCEPCJĘ PEDAGOGICZNĄ BŁ. EDMUNDA BOJANOWSKIEGO, Z WYKORZYSTANIEM JEGO METOD I ŚRODKÓW WYCHOWAWCZYCH
WIZJA OCHRONKI
Ochrona, czyli urzeczywistnianie wartości, w tym głównie budowanie chrześcijańskiego systemu wartości poprzez przekazywanie ich
w procesie integralnego wychowania dziecka, zachowywaniu tradycji i wsparciu rodziny dla moralnego odradzania i zachowania tożsamości narodu.
MISJA OCHRONKI WYRAŻA SIĘ PRZEZ:
· Integralne wychowanie dzieci w wieku przedszkolnym w odniesieniu do chrześcijańskiej hierarchii wartości z uwzględnieniem możliwości i potrzeb miejsca i czasu.
· Nauczanie oraz kształcenie umiejętności istotnych dla wychowania osobowości ukierunkowanych na wartości najwyższe – prawda, dobro, piękno, zatroskanych o dobro wspólne i gotowych podjąć wysiłek odpowiedzialności za siebie i innych bazując na konkretnych ideałach i wzorach osobowych czerpanych z Biblii, historii, tradycji i współczesności.
· Współpraca z rodziną w procesie wychowania dziecka oraz wsparcie rodziców w pełnieniu ich funkcji opiekuńczych i wychowawczych.
· Propagowanie wartości społecznych, moralnych, religijnych, narodowych, rodzinnych i kulturowych w środowisku i wdrażanie do ich urzeczywistniania oraz angażowanie rodziców w życie ochronki, w funkcjonowanie różne formy zaangażowania rodzin w uroczystości religijne, patriotyczne i okolicznościowe, w spotkania integracyjne, rekreacyjne i formacyjne
· Współpraca ochronki z innymi instytucjami i organizacjami.
WARTOŚCI CHRZEŚCIJAŃSKIE BĘDĄCE FUNDAMENTEM PRACY WYCHOWAWCZEJ OCHRONKI:
1. BÓG:
- Wychowanie do wiary i ufności.
- Wychowanie do poszanowania symboli i praktyk religijnych.
- Wychowanie w duchu jedności chrześcijańskiej.
2. CZŁOWIEK:
- Wychowanie do akceptacji każdego człowieka i poszanowania jego godności.
- Wychowanie do odpowiedzialności za siebie i innych.
– Wychowanie do wrażliwości i kształtowanie szlachetnego charakteru.
3. RODZINA:
- Wychowanie do miłości i wdzięczności
- Wychowanie do radości i bezinteresownej służby.
- Wychowanie do odpowiedzialnego podejmowania ról.
4. OJCZYZNA:
– Wychowanie do umiłowania ojczyzny i do postawy patriotycznej
– Wychowanie do poszanowania przyrody
– Wychowanie do zgodnego współistnienia w społeczeństwie
SPECYFIKA PRACY I WYCHOWANIA W OCHRONCE
Specyfika wychowania w Naszym Przedszkolu wynika z misji i posłannictwa określonego przez Założyciela Bł. E. Bojanowskiego. Na uwagę zasługuje planowanie planu pracy zgodnie z kalendarzem liturgiczny oraz przeżywaniem poszczególnych dni tygodnia pod hasłem konkretnego Patrona dnia.
Specyfika ta wyraża się w:
· Wychowaniu integralnym zmierzającym do pełnego rozwoju dziecka, w którym osoba wychowawczyni kierującej się dobrem dziecka, zgodnie z jego indywidualnymi zdolnościami, wspiera wychowanka unikając uczestnictwa w tendencjach wychowania do wybujałego indywidualizmu zorientowanego nadmiernie na sukcesie czy ograniczania się jedynie do wyrównywania braków. Czyni to poprzez osobisty przykład, przekazywane wartości, podawane treści, umiejętnie dobrane metody i środki wychowania, odpowiednio dostosowane do wieku i możliwości dziecka oraz stałą współpracę z jego rodziną.
· Działaniach, które podejmują nauczyciele w poczuciu pełnienia misji służby wartościom, zmierzając do ochrony i urzeczywistnienia wartości oraz godności osoby wychowanka poprzez odkrywanie i rozwijanie jego darów nadprzyrodzonych i naturalnych w odniesieniu do rzeczywistości, w jakiej żyje i do jakiej zmierza.
· W całokształcie naszej pracy gdyż na pierwszym miejscu stawiamy dziecko i jego dobro, uwzględniając potrzeby i możliwości rozwojowe. Szanując jego prostotę, zgodnie z zasadą: im mniejsze dziecko tym więcej zabaw, stopniowo wprowadzamy zajęcia praktyczne i dydaktyczne. Tak, więc w tym okresie dominuje spontaniczna zabawa, w czasie, której dziecko przyswaja sobie najwięcej umiejętności i wiadomości. Zabawa, jako podstawowa działalność dziecka jest wykorzystywana również podczas zajęć, jako jego aktywne i twórcze uczestnictwo w przyswajaniu poznawanych treści. Tak silne zaakcentowane proporcje między zabawą i działaniami praktycznymi w koncepcji bł. Edmunda Bojanowskiego są również najważniejsze w nowej podstawie programowej.
· Pracy wychowawczo- dydaktycznej i opiekuńczej nastawionej na udział w szeroko pojętych działaniach integracyjnych dotyczących zróżnicowania co do stanu zdrowia, sprawności, statutu społecznego, materialnego oraz różnic pokoleniowych.
· W głównej zasadzie wychowania, czyli w głównej strategii wychowawczej w pracy dziećmi, którą jest strategia świadectwa. Polega na wywołaniu u wychowanków mechanizmu identyfikacji z nauczycielem tzw. personalny symbol wartości. Dzięki tej strategii zwłaszcza siostry, nauczycielki i wychowawczynie pomagają dziecku w nabywaniu i urzeczywistnieniu takich samych wartości. Zachodzi to nie tyle przez proces poznania lub przedstawiania wartości, lecz przez ukazywanie życia zgodnego z deklarowanymi wartościami. W Biblii, historii, literaturze i codziennym życiu w umiejętny sposób odnajdujemy zasady i wzory osobowe, tak ważne
w wychowaniu.
· W realizacji misji i wizji pracy wychowawczej podejmowanej przez nauczycieli w przedszkolu w którym należy podkreślić nade wszystko specyfikę klimatu wychowawczego i wynikające z niego konsekwencje dla osób pracujących i całych środowisk związanych
z przedszkolem
· Zakresie tych oddziaływań, który przekracza wymiar jedynie widzialny, rozszerzając się o wymiar łaski i transcendencji, w tym także na ideały i wartości związane z życiem codziennym, a dotykając tajemnicy świętych obcowania i nadprzyrodzoności
NORMY ZACHOWAŃ OBOWIĄZUJĄCE W PRZEDSZKOLU
Ø Normy zachowania się podczas posiłków:
Ø Normy zachowania się w łazience:
a) Mycie rąk:
· Podwijamy rękawy, aby się nie zmoczyły
· Moczymy ręce, aby trochę rozpuściło się mydło, które usuwa brud
· Pocieramy namydlone ręce, by wytworzyć pianę, tak, aby każdy palec był umyty
· Płuczemy ręce wodą, aby całkowicie zmyć mydło
· Otrząsamy ręce z wody nad zlewem, aby nie zamoczyć podłogi
· Nie chlapiemy celowo kolegów oraz wszystkiego wokół
· Wycieramy bardzo dokładnie dłonie, każdy palec oddzielnie
· Na właściwym wieszaku zawieszamy ręcznik lub ręcznik jednorazowy wyrzucamy do pojemnika
· Odwijamy rękawy
b) Myjemy ręce
· Zawsze przed posiłkami i po ich spożyciu
· Zawsze po wyjściu z toalety
· Zawsze po powrocie z podwórka
c) Mycie zębów:
· Do kubka wlewamy wodę
· Dwu-, trzykrotnie płuczemy usta
· Wyciskamy pastę na szczoteczkę
· Myjemy zęby okrężnymi ruchami przypominającymi rysowanie małych kółek
· Płuczemy jamę ustną kilkakrotnie wodą
· Płuczemy dokładnie szczoteczką i kubek
· Wkładamy szczoteczkę do kubka, go góry włosiem
· Kubek ze szczotką ustawiamy w wyznaczonym miejscu
Ø Higiena potrzeb fizjologicznych:
· Korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo
· Zawsze po sobie spłukujemy toaletę
Ø Normy zachowania się w szatni:
· Starannie układamy swoją odzież, buty ustawiamy równo w półce
· Pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie, jeśli są zmienne, buty sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki)
· Po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku, otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieramy buty
o wycieraczkę
· Przy rozbieraniu się pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy ubieraniu)
· Starannie składamy odzież i odkładamy na swoją półkę
Ø Normy zachowania się w sali zabaw:
· Używamy słów: proszę, przepraszam, dziękuję
· Bieganie w sali jest zabronione
· Dzielimy się zabawkami
· Staramy się mówić umiarkowanym głosem
· Sprzątamy po sobie zabawki, po skończonej zabawie odkładamy je na miejsc
Staramy się nie mówić głośno, gdy:
· Inni cicho pracują
· Inni się bawią
· Czytamy i słuchamy
· Inni odpoczywają
Ø Normy zachowania się w ogrodzie przedszkolnym:
· Bezpiecznie korzystamy z urządzeń ogrodowych: huśtawek, zjeżdżalni, zestawu rekreacyjnego, piaskownicy i innego sprzętu
· Nie popychamy się przy wchodzeniu na zjeżdżalnię i nie podchodzimy do huśtawek będących w ruchu
· W ogrodzie poruszamy się bez potrącania innych
· W piaskownicy nie sypiemy innych dzieci piaskiem oraz nie wynosimy piasku poza obręb piaskownicy
· Nie niszczymy zabawek ogrodowych, a po skończonej zabawie zabieramy je do przedszkola
· Nie niszczymy zieleni w ogrodzie i nie rzucamy śmieci na trawnik
SYSTEMY MOTYWACJI STOSOWANE W PRZEDSZKOLU
Ø System motywowania dzieci:
· Ukazywanie dziecku jego mocnych stron.
· Praca indywidualna z dzieckiem w celu wyrównania braków i dorównania rówieśnikom.
· Pokazywanie ze dziecko potrafi więcej niż myśli.
· Dostrzeganie i podkreślanie u dziecka nawet najmniejszych osiągnięć.
· Dodawanie pewności siebie przez powierzanie dodatkowych zadań adekwatnych do możliwości.
Ø System nagradzania dzieci:
· Pochwała w obecności innych dzieci.
· Pochwała dla rodziców.
· Pozwolenie na dodatkowe skorzystanie z atrakcyjnej zabawki.
· Uczestniczenie w przygotowaniu do zajęć.
· Okazanie przez nauczyciela akceptacji i pochwały przez przytulenie pogłaskanie po głowie itp.
· Nagradzanie drobnym upominkiem
Ø System konsekwencji, korygowania niewłaściwych zachowań:
· Rozmowa z dzieckiem ukierunkowana na rozwiązanie problemu.
· Omówienie z rodzicami niepokojących zachowań dziecka.
· Odsunięcie na chwilę dziecka od zabawy.
· Pozbawienie możliwości korzystania z atrakcyjnej zabawki.
· Omówienie nagannego zachowania z grupą dzieci.
· „Krzesełko refleksji i wyciszenia”
MODEL ABSOLWENTA
Wychowanie dziecka w naszym przedszkolu, zmierza do ukształtowania wychowanka otwartego na dalszy rozwój i zdolnego w przyszłości do:
· Akceptacji siebie i swojej życiowej sytuacji, co będzie dla niego inspiracją do odpowiedzialności za własny rozwój (fizyczny, umysłowy i obyczajowy), zmierzający do pełni człowieczeństwa oraz do twórczego przekształcania rzeczywistości, w jakiej żyje.
· W kształtowaniu swych życiowych postaw jest otwarty na odnoszenie się do wzorców osobowych: biblijnych, świętych, postaci historycznych, osób znaczących.
· Podejmowania i kształtowania odpowiedzialnych relacji osobowych z ludźmi i z Bogiem w postawie świadomej i ufnej zależności od Boga, wolności, odpowiedzialności i wrażliwości na potrzeby i problemy drugiego człowieka oraz ofiarnej służby wobec młodszych, słabszych, chorych, starszych i ubogich.
· Wdzięczności wobec Boga i ludzi, pielęgnowania i rozwijania dobra w sobie, z wiarą i nadzieją przeżywając sukcesy życiowe oraz
w sposób twórczy pokonując trudności i kryzysy.
· Oceny swojego postępowania i zmiany niewłaściwych postaw i zachowań, podejmowania trudnych i odpowiedzialnych decyzji zdecydowanie opowiadając się po stronie dobra i świadomie rezygnując z tego, co złe.
· Otwartości na poznawanie historii, tradycji, kultury narodu, rozwijanie ducha patriotyzmu zachowując tradycje i obyczaje rodzinne, narodowe i religijne.
· Wrażliwości na piękno natury, którą szanuje, pielęgnuje i ochrania oraz zatroskania o znajomość i rozwój kultury.
· Doceniania wartości i godności życia swojego i innych, dbania o rozwój duchowy, psychiczny i fizyczny w odniesieniu do perspektywy doczesnej i nadprzyrodzonej.
· Podjęcia w przyszłości właściwych ról życiowych, obowiązków związanych z nauką, pracą, życiem w rodzinie, społeczeństwie
i służenia mu odpowiednio, stosując wiedzę i umiejętności w konkretnych dziedzinach i sytuacjach życia.
OBRZĘDOWOŚĆ I UROCZYSTOŚCI OCHRONKI
· Uroczyste rozpoczęcie nowego roku szkolnego w ochronce połączone ze Mszą Świętą
· Urodziny i imieniny
· Ozdrowienie, czyli modlitwa dzieci w ochronce za chorych kolegów i koleżanki, za chorych: rodzeństwo, rodziców, dziadków
· Spotkanie ze św. Mikołajem
· Wieczerza wigilijna z Siostrami i pracownikami przedszkola, otrzymywanie prezentów na Gwiazdkę
· Dzielimy się między sobą - dzielenie się słodyczami i zabawkami przyniesionymi z domu oraz znajdującymi się w ochronce
· Uroczystość Dnia Babci i Dziadka złożenie życzeń i wręczenie upominków wykonanych przez dzieci
· Bal karnawałowy
· „Baranek Wielkanocny”– oraz adoracja Pana Jezusa przy Grobie Bożym
· Uroczystość Dnia Mamy i Taty – Dzień Rodziny
· Świętowanie Dnia Dziecka w formie wybranej przez nauczycieli ochronki i rodziców połączona z wręczeniem dzieciom drobnych upominków
· Uroczyste zakończenie roku szkolnego połączone ze Mszą świętą
ZESTAW PROGRAMÓW OBOWIĄZUJĄCY W PRZEDSZKOLU
· W Przedszkolu (Ochronce) Sióstr Służebniczek realizowany jest program pt. „Od dzieci trzeba zacząć” - Program wychowania przedszkolnego według koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego” opracowany i wydany przez Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP w Dębicy w 2012 r. (red. s. Maria Opiela). Realizacja programu ściśle połączona jest z działaniami opiekuńczymi, obejmuje spektrum zadań w zakresie trzech obszarów: wychowania, zdobywania wiedzy istotnej dla wychowania
i kształcenia umiejętności istotnych dla wychowania.
· Jako pomoc w realizacji programu nauczyciele po uzgodnieniu z rodzicami dzieci mogą korzystać z wybranych kart pracy o ile nie są sprzeczne z charakterem i specyfiką przedszkola.
PROMOCJA PLACÓWKI
· Prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów przedszkola
· Dbałość o dobrą opinię placówki w środowisku lokalnym
· Popularyzowanie wychowania przedszkolnego
· Prowadzenie kroniki przedszkola, albumu ze zdjęciami wydarzeń przedszkolnych oraz strony internetowej
· Organizacja uroczystości z udziałem zaproszonych gości
· Zabieganie o notatki w prasie
· Dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku
· Upowszechnianie informacji o przedszkolu
DZIAŁANIA PODEJMOWANE W NASZEJ PLACÓWCE UMOŻLIWIAJĄ REALIZACJĘ POTRZEB WSZYSTKICH CZŁONKÓW SPOŁECZNOŚCI PRZEDSZKOLNEJ POPRZEZ:
1. WŁAŚCIWĄ ORGANIZACJĘ PROCESU WYCHOWAWCZO - DYDAKTYCZNEGO
Przedszkole realizuje:
· Zadania opiekuńcze, wychowawcze i dydaktyczne w oparciu o podstawę programową oraz program wychowania przedszkolnego, uwzględniającego potrzeby i możliwości rozwojowe wychowanków, którym jest program oparty na koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego “Ochronić - wychowując”
2. WSPÓŁPRACĘ Z RODZICAMI I ZE ŚRODOWISKIEM
Przedszkole prowadzi:
· Współpracę wychowawczą z rodzicami dzieci, mającą na celu ujednolicenie oddziaływań wychowawczych
· Integrację rodziców ze środowiskiem przedszkolnym (spotkania indywidualne i grupowe z rodzicami, udział rodziców w uroczystościach przedszkolnych, pomoc przy organizacji imprez przedszkolnych)
· Współpracę ze środowiskiem lokalnym (OSiR, Nadleśnictwo, Dom Polsko - Słowacki, SP)
· Promocję dzieci w konkursach i imprezach środowiskowych
· Współpracę z instytucjami kościelnymi
3. WYKWALIFIKOWANĄ KADRĘ PEDAGOGICZNĄ
Nauczyciele posiadają:
· Wymagane kwalifikacje zawodowe
· Wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii, metodyki wychowania przedszkolnego
· Świadomość koncepcji pracy przedszkola
· Umiejętność współpracy w zespole, dzielenia się doświadczeniem zawodowym
· Poszukujący i otwarty styl pracy
· Umiejętność projektowania sytuacji edukacyjnych, które pozwalają im odkrywać i rozwijać możliwości każdego dziecka, oraz wspomagać jego indywidualny rozwój, kreatywność i samodzielność
· Potrzebę podnoszenia poziomu swoich kwalifikacji i kompetencji w różnych formach doskonalenia
4. BAZĘ PRZEDSZKOLA, DOSTOSOWANĄ DO REALIZACJI ZADAŃ PROGRAMOWYCH
Przedszkole posiada:
5. DOSTOSOWANIE DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH DO POTRZEB I MOŻLIWOŚCI DZIECI
Przedszkole:
6. TWORZENIE ATMOSFERY ZAUFANIA I WZAJEMNEGO SZACUNKU
Pracownicy przedszkola:
7. PRACA Z DZIECKIEM W PRZEDSZKOLU, ZGODNIE ZE WSKAZANIAMI BŁ. EDMUNDA BOJANOWSKIEGO, TO INTEGRALNE WYCHOWANIE DZIECKA W NASTĘPUJĄCYCH OBSZARACH WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNYCH:
Obszar fizyczny – prawidłowy rozwój fizyczny dziecka:
· Wyrabianie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych
· Stopniowe i harmonijne rozwijanie sprawności fizycznej
· Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa
· Rozwijanie sprawności i umiejętności praktycznych
· Poznanie i rozwijanie zmysłów
Obszar umysłowy – wszechstronny rozwój intelektualny dziecka:
· Rozwijanie procesów poznawczych
· Kształtowanie wyobraźni
· Ćwiczenie i rozwijanie pamięci (logika, matematyka, literatura, poezja, przyroda)
· Rozwijanie mowy, twórczego myślenia i działania
· Rozwijanie talentów i zdolności
Obszar społeczny – właściwy rozwój emocjonalny, kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych:
· Uczenie rozpoznawania, nazywania i radzenia sobie z emocjami
· Kształtowanie sfery uczuciowej
· Wdrażanie do respektowania norm społecznie akceptowanych
· Ukazywanie wartości więzi rodzinnych i koleżeńskich
· Kształtowanie postaw i zachowań sprzyjających nawiązaniu poprawnych relacji z rówieśnikami i środowiskiem
· Poznanie i kultywowanie zwyczajów i tradycji rodzinnych oraz narodowych
· Wdrażanie do szacunku wobec pracy swojej i innych
Obszar kulturowy – kształtowanie zmysłu estetycznego:
· Uwrażliwianie na piękno otaczającego świata
· Rozwijanie wrażliwości muzycznej
· Rozwijanie zainteresowań teatralnych
· Uczenie umiejętności odbioru różnych dzieł sztuki
· Wdrażanie do tworzenia własnych prac plastyczno- konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnorodnych technik
Obszar moralny – kształtowanie szlachetnego charakteru i prawości obyczajów:
· Kształtowanie sumienia, poprzez wdrażanie do samooceny i odpowiedzialności za własne czyny
Obszar religijny – rozwijanie i umacnianie wiary:
· Poznawanie i przyswajanie norm zawartych w prawie naturalnym i prawie Bożym
· Przybliżanie prawdy o życiu człowieka jako Dziecka Bożego w wymiarze doczesnym i wiecznym
· Uczenie i wprowadzanie w praktyki religijne i uczynki miłosierdzia
· Wprowadzanie do właściwego przeżywania wydarzeń roku liturgicznego
· Ukazanie roli Aniołów Stróżów i przykładu świętych, jako wzoru do naśladowania
„CO DO PROWADZENIA DZIECI, ZACHOWYWAĆ NAJDROBNIEJSZE SZCZEGÓŁY, KTÓRE SĄ PRZEPISANE, BO NIE UWIERZYCIE, JAK WIELKIEJ W TYM JEST WAGI KAŻDA, CHOĆBY RZECZ NAJDROBNIEJSZA”[1] (BŁ. EDMUND BOJANOWSKI)
[1] Reguła Zgromadzenia Służebniczek Boga-Rodzicy Dziewicy Niepokalanie Poczętej, Poznań 1867